Ahlan Wa Sahlan

Sunday, July 31, 2011

Akademi Ramadhan datang lagi


Ahlan wa sahlan ya Ramadhan..
1.    Pengertian puasa dari segi bahasa bermaksud menahan diri dari sesuatu, manakala pengertian dari segi hukum syarak bermaksud menahan diri daripada perkara-perkara tentu oleh orang-orang tertentu pada waktu-waktu yang tertentu dengan beberapa syarat.

2.    Syarat wajib puasa adalah: berakal, akil baligh (cukup umur) dan kuat atau mampu mengerjakan puasa


3.    Syarat sah puasa pula adalah: Islam, mumaiyiz (dapat membezakan baik dan buruk), suci daripada haid dan nifas dan dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.

4.    Antara rukun puasa adalah berniat pada setiap malam sepanjang bulan Ramadhan hendaklah berniat dalam hati bagi mengerjakan puasa pada setiap hari, dan menahan diri daripada segala perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar sehingga terbenam matahari

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat ke-183 yang bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.

juga Allah SWT telah merakamkan dalam surah al-Baqarah ayat ke-185 yang bermaksud:
Bulan Ramadhan adalah (bulan) di dalamnya diturunkan Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil). Kerana itu, barang siapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah.

Ketahuilah bahawa puasa ini juga menjadi perisai dan penghalang api neraka. Abu Said al-Khudri melaporkan, Rasulullah SAW berkata:
“Tidak bagi hamba yang berpuasa satu hari demi mengharapkan keredhaanNYA, kecuali Allah menjauhkannya dengan puasa itu daripada api neraka sejarak tujuh puluh tahun perjalanan.
(Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)

Allahu, jum sama-sama perbetulkan niat, melakukan sebanyak mana ibadat dan amal kebajikan dalam bulan yang penuh barakah ini. Setelah berakhir minggu suai kenal iaitu bulan Syaaban, kini pengajian kita akan bermula di Akademi Ramadhan! Jika diizinkan Allah, kita akan mendapat anugerah khas iaitu Anugerah Lailatulqadar iaitu lebih baik daripada seribu bulan. InsyaAllah, work for it! Moga diri terus diberi ketabahan dan kekuatan jiwa di bulan mulia ini. Amin ya robb.

Rasulullah SAW berkata:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang lalu.” (Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment