Ahlan Wa Sahlan

Monday, August 1, 2011

Doa Harian


Firman Allah SWT dalam surah Ghafir ayat ke-60 yang bermaksud:
“Dan Tuhanmu berfirman, “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina.”

InsyaAllah, di sini dikongsikan bersama doa harian pada bulan Ramadhan. 

Doa hari pertama:
“Ya Allah, jadikanlah puasaku sebagai puasa orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku daripada tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku. Wahai Tuhan sekalian alam, ampunilah aku, wahai Yang Maha Pengampun para pembuat dosa.

Doa hari kedua:
“Ya Allah, dekatkanlah aku kepada keredhaanMu dan jauhkanlah aku daripada kemurkaanMu serta alasanMu. Berikanlah aku kemampuan bagi membaca ayat-ayatMu dengan rahmatMu, Wahai Maha Pengasih daripada semua pengasih.”

Doa hari ketiga:
“Ya Allah, berikanlah aku rezeki akal dan kewaspadaan, dan jauhkanlah aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bahagian untukku daripada segala kebaikan yang Engkau turunkan, demi kemurahanMu, wahai zat Yang Maha Dermawan daripada semua dermawan.”

Doa hari keempat:
“Ya Allah, berikanlah kekuatan kepadaku bagi menegakkan perintahMu dan kurniakan kepadaku nikmat berzikir mengingatiMu. Berikan kepadaku kekuatan untuk menunaikan syukur kepadaMu dengan kemuliaanMu. Dan jagalah aku dengan penjagaanMu dan perlindunganMu, wahai zat Yang Maha Melihat.”

Doa hari kelima:
“Ya Allah, jadikan aku antara orang yang memohon keampunan, dan jadikan aku sebagai hambaMu yang soleh dan setia serta jadikanlah aku antara auliyaMu yang dekat di sisiMu, dengan kelembutanMu, wahai zat Yang Maha Pengasih antara semua pengasih.”

Doa hari keenam:
“Ya Allah, janganlah Engkau hinakan aku kerana perbuatan maksiat terhadapMu dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasanMu. Jauhkanlah aku daripada hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaanMu, dengan anugerah dan bantuanMu, wahai puncak keinginan orang yang berkeinginan.”
Doa hari ketujuh:
“Ya Allah, bantulah aku untuk melaksanakan puasanya dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku daripada kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikan aku zikir berupa zikir mengingatMu secara berkesinambungan, dengan taufikMu, wahai pemberi petunjuk orang yang sesat.”

Doa hari kelapan:
“Ya Allah berikanlah aku rezeki berupa kasih sayang terhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang mulia, dengan kemuliaanMu, wahai tempat berlindung bagi orang yang berharap.”

Doa hari kesembilan:
“Ya Allah, sediakan untukku sebahagian daripada rahmatMu yang luas, dan berikanlah aku petunjuk kepada ajaran-ajaranMu yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaanMu yang penuh dengan kecintaanMu, wahai harapan orang yang rindu.”

Doa hari kesepuluh:
“Ya Allah, jadikan aku antara orang yang bertawakal kepadaMu, dan jadikan aku antara orang yang menang di sisiMu, dan jadikan aku antara orang yang dekat kepadaMu dengan ihsanMu, wahai tujuan orang yang memohon.”

No comments:

Post a Comment