Ahlan Wa Sahlan

Saturday, September 10, 2011

REVIEW BUKU BIDADARI BUMI 9 KISAH WANITA SALEHAH


Subhanallah!! Hanya itu yang mampu aku katakan setelah membaca buku ini. Buku ini akhirnya berjaya ku miliki setelah sekian lama. Penulisan yang santai namun cukup menyentuh hati dan membuka minda. Syukran jazilan buat Ustazah Halimah Alaydrus atas penulisan buku ini. Moga rahmat Allah sentiasa bersamamu. Pengalaman bersamanya sewaktu Seminar Khadijah suatu ketika dahulu satu pengalaman berharga yang tidak dapat aku lupakan. Orangnya amat merendah diri, lembut tutur katanya dan tidak lokek dalam berkongsi ilmu. Moga diberikan peluang untuk berjumpa dan mendapat pengisian ilmu daripadanya bersama teman yang ku sayangi.

Muslimah pada zaman kini harus kuat, harus lebih tabah, harus punya ilmu dan harus lebih berani. Buku ini turut menekankan tentang cinta Allah dan Rasul, cinta yang selayaknya dikejar dan didambakan.
Pada diri seorang wanita itu ada kelembutan dalam ketegasannya, rasa kasih yang begitu tinggi, rasa survival yang amat kuat. Tanya pada diri wahai sekalian muslimah, siapa idola kita? Mengapa menjadikannya idola? Sudah "khatam" kah kita tentang sejarah Ummul Mukminin, Sayyidah Khadijah al-Kubro? Pertanyaan ini juga bukan bermaksud akulah yang terbaik, namun ada ketikanya kita sendiri harus menjentik diri dengan persoalan-persoalan ini untuk kita tidak terus alpa dan take for granted dengan apa yang kita ada.

Dahulu kedudukan wanita amat hina sekali, namun setelah datangnya Rasulullah SAW, kedudukan wanita diangkat setaraf dengan lelaki. Yang membezakan adalah iman dan taqwa.
Wanita itu sendiri diciptakan sebagai pententeram dan penyenang hati. Firman Allah SWT dalam Surah  Ar-Rum ayat ke-21 yang bermaksud:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya.”

Begitu banyak keistimewaan wanita sehingga Allah SWT merakamkan surah yang khas di dalam Al-Quran untuk wanita.

Ya Allah, moga aku tergolong dalam wanita solehah yang sentiasa berusaha mencari keredhaanMu dalam meraih syurgaMu..


No comments:

Post a Comment